Jangan pernah berpaling karena Keputusan itu mutlak milik ALLOH


Ya Allah, aku sadar hambamu ini sedang diberikan sedikit ujian dariMu..
namun hambamu ini merasakan diri yg lemah..
aku bermohon agar Engkau dapat berikan hambamu ini kekuatan dalam hati dan iman,
Engkau berikanlah aku petunjuk agar cahayaMu itu meresap
lalu membakar semangatku kembali..
aku mohon agar kesulitan ini dapat dihadapi dengan tenang..
aku tahu air mata ini tidak sepatutnya mengalir tanpa sebab yang kukuh
namun  pasti KAU mengetahui setiap yang berlaku pada zahir dan batin diri hamba-hambamu…

Allah Jua Pemberi Kekuatan
Memang sukar untuk menghilangkan kebiasaan kita yang negatif hanya dengan menggantikannya dengan kebiasaan yang positif. Tetapi, insyaAllah, kita mampu menghilangkan kebiasaan negatif itu dengan menggantikan ungkapan negatif itu kepada ungkapan yang positif. Ini kerana bisikan positif kita itu secara tidak langsung akan mempengaruhi tindakan kita, dan selanjutnya tindakan kita akan mempengaruhi kebiasaan serta tingkah laku kita. Menurut para ahli psikomotorik, jika sering mengungkapkan perkara positif tentang diri sendiri, baik ketika akan tidur, mahupun saat bangun, apatah lagi selesai kita solat dan berdoa, alam bawah sedar akan bekerja sehingga segenap fikiran kita dipenuhi perkara-perkara positif setiap saat. Itulah yang sering dilakukan oleh orang yang berjaya.
Bagi kita sebagai hamba Allah SWT. kita punya tempat berharap dan bergantung. Mengungkapkan kata positif pada diri adalah dengan sering menghubungkan hati kita kepada Allah SWT. Sumber kekuatan sebenar kita datang dari kurniaan Allah SWT.
Dari Bukhari, Muslim, Tirmidzi dan Ibn Majah, diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA: Rasulullah SAW bersabda: “Allah SWT berfirman: Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hambaKu terhadapKu. Aku bersamanya ketika dia mengingatiKu. Apabila dia mengingatiKu dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diriKu. Apabila dia mengingatiKu di majlis, nescaya Aku juga akan mengingatinya di dalam suatu majlis yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekatiKu dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sehasta. Apabila dia mendekatiKu sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa. Apabila dia datang kepadaKu dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan datang kepadanya seperti berlari-lari kecil.”
Allah SWT mentarbiyah kita dengan firman-Nya yang bermaksud:
“Maa syaa Allah, laa quwwata illaa billah (Sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah). (Al-Kahfi: 39)
“Laa haula wa laa quwata illa billah” (Tiada daya upaya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah).” (HR Bukhari dan Muslim)
Subhanallah, ulang-ulangkanlah hadis qudsi dan ayat-ayat semangat dari Allah SWT ini pada hati dan diri kita, Allah SWT cukup dekat dengan kita untuk membantu hamba-Nya yang ikhlas mengharap rahmat-Nya untuk berubah dan memperbaiki kualiti kehidupannya. Seringlah berbisik bahawa Allah SWT sentiasa ada bersama kita. Sentiasa mendengar doa dan harapan kita.
Kata Kunci
Berani berubah! Adalah mereka yang mengubah momokan bisikan negatif kepada kalimat yang positif pada diri sendiri. InsyaAllah, pertolongan Allah SWT akan bersama anda!

0 Response to "Jangan pernah berpaling karena Keputusan itu mutlak milik ALLOH"

Posting Komentar